Ergonomia este un termen derivat din două cuvinte grecești :
Nomoi = legi naturale
Ergon = muncă

Ergonomia studiază adaptarea condițiilor de muncă în funcție de capacitatea organismului uman. Încă din secolul XVIII medicii au observat apariția problemelor musculoscheletale la cei care mențin aceeași poziție a corpului timp îndelungat pe parcursul diferitelor activități.

Durerea lombara joasă

Aproximativ 70% din populația adultă va prezența cel puțîn un episod de durere lombară joasă în cursul vieții. Jumătate dintre aceștia prezintă un al doilea episod dureros în cursul aceluiași an. Această durere afectează în egală măsură femeile și bărbații. Durerea lombară joasă apare cel mai adesea la persoanele care depun efort fizic important ori mențin aceeași poziție timp îndelungat.

Cauzele apariției durerii lombare

  • Lipsa exercițiului fizic
  • Postura defectuoasă
  • Traumatisme
  • Stres emoțional

Toate sunt agravate în cazul excesului ponderal !

Munca statică reprezintă efortul musculoscheletic necesar pentru a menține o anumită poziție, chiar și una confortabilă.
Exemplu: lucrul la calculator; menținerea capului și trunchiului în rectitudine necesită volume mai mari sau mai mici de efort static în funcție de eficientă poziției corpului.

Munca statica
Forta - musculatura gatului

Forța reprezintă tensiunea generată de musculatura. Exemplu: înclinarea capului în față sau în spate față de poziția neutră crește de 4 ori presiunea exercitată asupra vertebrelor cervicale inferioare

Presiunea între discuri raportată la poziția corpului

presiunea intre discuri raportata la pozitia corpului

Principiile profilaxiei

  • Poziția neutră a coloanei vertebrale
  • Utilizarea poziției vertebrale neutre în activitățile de zi cu zi (mers, ridicat greutăți)
  • Exerciții de kinetoterapie pentru prevenirea și ameliorarea durerilor vertebrale

Menținerea coloanei vertebrale în formă literei S

Cea mai bună poziție de lucru este cea care menține coloana vertebrală în poziție neutră.
Este important să menținem formă de S a coloanei vertebrale atât în ortostatism cât și în poziție șezândă. Cea mai importantă porțiune a acestui S este cea lombară. În ortostatism, un picior trebuie menținut ușor ridicat pe un suport pentru un aliniament corect al coloanei.

pozitia coloanei

Menținerea coloanei pentru perioade lungi de timp în formă literei C presupune o suprasolicitare. Utilizarea unui suport lombar adecvat este adeseori utilă pentru menținerea curburii lombare fiziologice a coloanei.

utilizare suport lombar

Alinierea coloanei cervicale

Coloana cervicală trebuie să respecte aceleași cerințe de menținere a formei în S. Posturile gâtului răsucite sau înclinate timp îndelungat pot
fi la fel de solicitante că cele echivalente pentru coloana lombară. Echipamentul de lucru trebuie poziționat astfel încât gâtul să fie plasat în poziție neutră.

Alinierea coloanei cervicale

Poziționarea coatelor pe lângă corp

Postura neutră a brațelor este cu coatele flectate pe lângă corp și umerii relaxați.
Un exemplu de modificare a punctului de lucru pentru a facilita postura brațelor în poziție neutră. În figura din stânga produsul este prea înalt iar angajatul lucrează cu umerii și coatele ridicate. În figura din dreapta produsul a fost reorientat iar angajatul lucrează cu coatele și umerii întinși în poziție relaxată.

pozitionarea coatelor

Menținerea mâinii și a pumnului în poziție neutră

O modalitate de posturare o pumnului în poziție neutră este de a menține mâna în același plan cu antebrațul. În figura alăturată se observă utilizarea unui suport în prelungire cu mouse-ul computerului pentru asigurarea unei poziții relaxate a pumnului (se poate folosi un mouse pad cu suport pentru încheietură).

Menținerea mâinii și a pumnului în poziție neutră

Postura corectă la birou

Capul – centrat pe mijlocul monitorului la aproximativ 45 -70 cm față de acesta;
Gâtul – drept, fără înclinație față- spate;
Umerii – relaxați, cu spatele drept;
Coatele – apropiate de corp la aproximativ 90̊ ;
Încheieturile – fără să se sprijine de marginea biroului;
Tălpile – lipite de pardoseală;

Primul pas îl constituie autocontrolul !

postura corecta la birou

Mișcare, exercițiu și stretching

În cazul unei activități solicitante fizic, înainte de începerea lucrului este utilă o mică încălzire. În cazul unei activități statice se recomandă pauze pentru stretching.
Menținerea pozitei sezânde pentru perioade lungi impune modificare posturii și ajustarea scaunului în sus și în jos pe parcursul zilei. Se recomandă mișcări, întinderi și schimbarea poziției cât mai frecvent.

Ideal ar fi că poziția șezândă să poată fi alternată cu ortostatismul pe întreg parcursul zilei.
Mișcare, exercițiu și stretching

Articol creat de partenerul nostru Centrul de Recuperare Medicală KineticFIT Iași.

Centrul de Recuperare Medicală KineticFIT Iași